Mariska Perrier is coördinator bij de Arnhemse Uitdaging, die bruggen bouwt tussen het bedrijfsleven en de samenleving. In acht vragen en antwoorden legt zij uit waar haar organisatie zich in Arnhem voor inzet. ‘‘Bedrijven kunnen vaak meer voor lokale maatschappelijke organisaties betekenen dan waar ze zelf in eerste instantie aan denken.’’
Tekst: Marco van Nek – Beeld: Elly Molenaar
1. Wat is de Arnhemse Uitdaging?
‘‘Een bedrijvennetwerk dat maatschappelijk betrokken ondernemen in Arnhem stimuleert. We verbinden vragen van maatschappelijke organisaties met mogelijkheden in het bedrijfsleven. We werken met matchmakers uit het bedrijfsleven die mensen uit hun eigen netwerk of dat van de matchgroep koppelen aan organisaties met een hulpvraag. Bijvoorbeeld ‘we hebben een beamer nodig’, ‘kan je ons helpen met een communicatieplan?’ of ‘we zoeken iemand voor ons drukwerk’. Maar ook een pannenkoekendag realiseren, scootmobielen een poetsbeurt geven of een stuk tuin opknappen. Alles wat bij organisaties gebeurt en waarbij bedrijven in natura kunnen helpen, komt in aanmerking.’’
2. Hoe is de Arnhemse Uitdaging tot stand gekomen?
‘‘Het Juliana Welzijn Fonds, nu Oranje Fonds, had ‘Mooi zo, goed zo’, waarmee maatschappelijke organisaties werden gesteund. Dat liep een aantal jaren in verschillende Nederlandse steden, met allemaal hun eigen formule. Maar toen de financiering van het fonds stopte, werd in Arnhem de vraag bij welzijnsorganisatie Rijnstad neergelegd iets dergelijks zelf te gaan doen. Gerda Geurtsen heeft dat toen opgepakt met mensen uit het bedrijfsleven. Dat was de geboorte van de Arnhemse Uitdaging, in 1999.’’
3. Hoeveel bedrijven zijn bij de Arnhemse Uitdaging betrokken?
‘‘We hebben vijftig matchmakers/partnerbedrijven. Daarnaast zijn er honderden bedrijven uit Arnhem en de regio eromheen die zich incidenteel of geregeld voor de Arnhemse Uitdaging inzetten. De verbindingen proberen we wel echt binnen Arnhem tot stand te brengen.’’
4. Wat doet de Arnhemse Uitdaging nog meer, naast bedrijven en maatschappelijke organisaties aan elkaar koppelen?
‘‘We hebben een spullenbank, een cadeautjesbank en een laptopbank. We verzamelen spullen van bedrijven die bij hen niet meer nodig zijn om ze een goed tweede leven te geven bij een maatschappelijke club. Dat gebeurt in de Enka-toren aan de Velperweg, waar we een deel van de vijfde verdieping en de kelder mogen gebruiken. Vanuit daar vindt herverdeling plaats. Laptops en smartphones die bij bedrijven worden vervangen, komen gerefurbisht bij ons en gaan naar maatschappelijke organisaties. Relatiegeschenken en cadeautjes die bedrijven niet meer nodig hebben, komen ook via ons bij maatschappelijke organisaties terecht.’’
5. Jullie hebben ook een groot eigen event?
‘‘Ja, één keer in de anderhalf jaar hebben we een matchevent in Musis. Dan komen alle matchmakers, veel bedrijven en maatschappelijke organisaties bij elkaar. De matchmakers zorgen er dan voor dat daadwerkelijk wordt gematcht. Het is een snelkookpan van wat we eigenlijk het hele jaar door doen. Verder is het een ontzettend leuke doemiddag waarbij mensen elkaar op een andere manier leren kennen. Stichtingen maken er ook vaak totaal andere verbindingen dan ze hadden verwacht.’’
6. Bedrijven die zich buitengewoon onderscheiden, komen in aanmerking voor een prijs?
‘‘We hebben het Arnhems Compliment, een jaarlijkse prijs voor bedrijven die zich veel voor Arnhemse maatschappelijke organisaties hebben ingezet, al dan niet via de Arnhemse Uitdaging. In november wordt het Arnhems Compliment weer uitgereikt, tijdens een bijeenkomst georganiseerd door de gemeente Arnhem. We roepen de hele stad op om bedrijven te nomineren. De jury haalt daar zes bedrijven uit. Die presenteren we via onze site en sociale media aan het publiek. Iedereen kan dan stemmen. We hebben een publieks- en een jurywinnaar. Met een uitzondering in 2022. Toen kon de jury niet kiezen en hebben we drie keien uitgereikt in plaats van twee. In de coronajaren 2020 en 2021 verliepen matches heel anders. Er waren totaal andere vragen, er waren veel kleinere initiatieven in de wijken. Spullen werden na aanbellen voor de deur achtergelaten of iets werd vanaf een afstandje gedaan. En we konden geen grote prijsuitreiking organiseren. In plaats van twee keien hebben we toen beide jaren zes speldjes uitgereikt: Arnhemse Complimentjes.’’
7. Hoe vindt een bedrijf aansluiting bij de Arnhemse Uitdaging?
‘‘Bedrijven die iets willen, kunnen op ontzettend veel manieren hun kunde, mensen en kennis inzetten. Spullen, handjes of ruimtes beschikbaar stellen bijvoorbeeld. Ander voorbeeld: stel dat een bedrijf bhv-cursussen voor het personeel heeft, misschien kunnen vrijwilligers daar dan bij aansluiten? Voor maatschappelijke organisaties is het vaak niet te doen om zoiets zelf op poten te zetten, terwijl zij wel verplicht één of meer bedrijfshulpverleners moeten hebben. Bedrijven kunnen vaak meer voor lokale maatschappelijke initiatieven betekenen dan waar ze zelf in eerste instantie aan denken.’’
8. Voor welke maatschappelijke organisaties zet de Arnhemse Uitdaging zich in?
‘‘Wij helpen organisaties die mensen helpen. Wij bieden hulp op terreinen waar zij minder goed in zijn of waarvoor ze niet over de juiste contacten of middelen beschikken. Zo kunnen zij nog meer mensen ondersteunen en dat ook beter doen. Het zijn vrijwel zonder uitzondering organisaties die hulp goed kunnen gebruiken. Het wordt er voor hen alsmaar complexer op. Qua regelgeving, qua geld dat wegvalt omdat subsidies er niet meer zijn. Bedrijven die zich voor de Arnhemse Uitdaging inzetten, helpen concreet mensen in de stad. En dat is waar we het voor doen.’’
–
De Arnhemse Uitdaging
Dovennetellaan 24A | 6841 EH | Arnhem
T: 026-3517951 | E:info@arnhemseuitdaging.nl | W: www.arnhemseuitdaging.nl